Какво трябва да знаем за зареждането на електромобил в домашни условия?
Покупката на електрическо превозно средство е свързана с много въпроси, като голяма част от тях са в посока неговото зареждане и по-конкретно протичането на тази процедура в домашни условия. Всъщност практиката показва, че до голяма степен зареждането на един електромобил или plug-in хибрид се извършва основно вкъщи, като нощните часове са най-използваните поради по-ниската цена на електроенергията и липсата на необходимост от колата в тази част от денонощието.
От тук съвсем логично идват и други въпроси, като:
- Как мога да зареждам електромобила от вкъщи и безопасно ли е?
- Каква е консумацията на електроенергия и как това се отразява на сметките?
- Колко време отнема едно пълно зареждане?
- Какво устройство е необходимо - може ли електромобилът директно да бъде свързан към мрежата?
- Какви са разликите между зарядните станции - как да избера подходяща?
- Мога ли да инсталирам сам станцията?
Как мога да зареждам електромобила от вкъщи и безопасно ли е?
Зареждането на електрическо превозно средство в домашни условия може да се осъществи по няколко начина. При покупка на електромобил например, потребителят получава зарядно от така нареченото първо ниво, което в Европа е снабдено със стандартен домакински Шуко щепсел, който се свързва към същия вид контакт и зарежда електромобила.
В тази ситуация зареждането е безопасно, но е много бавно. Ако разполагате със средно голяма батерия, може да се наложи колата да стои над 30 часа за да се зареди напълно. И все пак, зареждането е безопасно.По-бързото зареждане от второ ниво изисква наличието на различно устройство, което може да зарежда с по-високи мощности. Тук вариантите са два - покупка на мобилна зареждачка или инсталация на стационарна зарядна станция.
При мобилните устройства, принципът е сходен с използването на зарядно от първо ниво. В зависимост от щепсела на зарядното, то може да бъде свързано към различен контакт, а видът контакт към който е свързано определя и мощността на зареждане. Тук също можем да определим зареждането като безопасно, с единствената забележка, че трябва да сте наясно с капацитета на вашата инсталация и да не я претоварвате. Консултация с електротехник е добра идея.
Стационарните станции са малко по-сложни от гледна точка инсталация, но някои от тях имат страхотни функции, които позволяват дистанционен контрол и мониторинг на всяко едно зареждане. Мощността с която зареждате през подобна станция отново зависи от капацитета на мрежата, като в някои случаи зареждането може да бъде трифазно с мощност до 22 kW. Инсталацията на зареждачката се извършва задължително от специалист, което предварително отговаря на въпроса дали е безопасно - да, най-безопасното зареждане в домашни условия може да бъде постигнато със стационарна станция.
Каква е консумацията на електроенергия и как това се отразява на сметките?
Една от основните причини за преминаване към електрическо превозно средство са по-ниските разходи за гориво и поддръжка. Колко струва да бъдат изминати 100 километра с електромобил зависи от източника на енергия. Някои публични зарядни точки предлагат безплатно зареждане - тогава тези километри са напълно безплатни. Как стоят обаче нещата при зареждане в домашни условия?
За да онагледим ситуацията ще направим пример с един от най-масовите електромобили BMW i3 94 Ah. Модел i3 разполага с 27.2 kWh батерия, която предлага електрически пробег в порядъка на 160-180 километра. Средната консумация на електрическа енергия за 100 километра пробег е 16 kWh.
Ако приемем цена за kWh от 0.23ст., можем да сметнем, че за 100 километра пробег при зареждане в домашни условия ще платим 3.68лв. за електроенергия. От тук можем да изчислим, че пълното зареждане на електромобила би ни струвало 6.26лв. Хубаво е да се отбележи, че при зареждане през нощта цената на зареждането е по-ниска, което прави дори по-евтино използването на електромобил зареден вкъщи.
Колко време отнема едно пълно зареждане на електромобил вкъщи?
Както вече уточнихме, скоростта на зареждане зависи от възможностите на устройството и от капацитета на контакта и мрежата към които е свързано. Друг важен фактор определящ времето за зареждане е бордовото зарядно, което се намира в електромобила и контролира входящото електричество към батерията.
Ако например разполагате със станция, която може да зарежда трифазно до 22 kW, но я свържете към Nissan Leaf първо поколение, който разполага с бордово зарядно, зареждащо до 3.6 kW, то зареждането ще бъде само с 3.6 kW, какъвто е лимитът на бордовата зареждачка.За да добиете представа за времето необходимо за зареждане на един електромобил в домашни условия, в таблицата сме представили някои от по-масовите електрически коли на пазара в момента и времето за зареждане. В примера сме използвали стационарна станция Vestel EVC02, като често използван вариант за зареждане от вкъщи или публична локация, който може да предложи зареждане с мощност до 22 kW.
Какво устройство е необходимо - може ли електромобилът директно да бъде свързан към мрежата?
Както вече уточнихме, зареждането е възможно да бъде осъществено и чрез свързването на зарядно от първо ниво директно към домакински шуко контакт. Това, разбира се, е най-бавният метод на зареждане. Вариантите, които препоръчваме са следните:
Използването на мобилна зарядна станция е изключително удобен и практичен начин за зареждане, когато сте на път, а при наличието на подходящ контакт вкъщи, зареждането може да стане достатъчно бързо без да се нуждаете от инсталация на стационарно устройство.
Мобилна зареждачка в комбинация с комплект от адаптери за свързване към различни видове контакти, позволяват лесно зареждане в паркинги на хотели, търговски центрове, бизнес сгради и въобще всяка локация, която разполага с контакт за свободно използване. Устройството е леко и малко, което го прави лесно за съхранение и използване.
Този тип зарядни устройства, предлагат най-бързото и най-безопасното AC зареждане. Инсталацията им се извършва от ел. техник, което гарантира безопасността на процеса. Голяма част от зарядните са интелигентни и предлагат дистанционен мониторинг и контрол.
И все пак, за да зареждате от стационарна станция се нуждаете от подходящо място, на което станцията да бъде свързана към електрическата мрежа, а електромобилът да бъде паркиран. В масовия случай говорим за гараж, а когато станцията се използва за публични сгради всеки един паркинг е подходящ.
Ако тепърва навлизате в света на електрическата мобилност, нашият съвет е да се консултирате с експерти, които могат най-добре да оценят вашите изисквания и нужди. По този начин ще спестите време, пари и евентуални главоболия вследствие на грешен избор на станция, която не отговаря на спецификите на локацията.
Какви са разликите между зарядните станции - как да избера подходяща?
Съвсем логични, с увеличаването на търсенето на ЕПС се увеличи и разнообразието от станции на пазара. Всяка най-нова станция на пазара е снабдена с все повече технологии и лесно може да комуникира със странични софтуери, като по този начин дава информация в реално време за всеки един показател. Макар основната им роля да не се е променила - да зареждат колите, не можем да отречем, че е хубаво да получаваш данни за зареждането докато си почиваш на дивана вкъщи.
И от тук идва въпросът, как да избера подходяща станция?
При избор на станция първо трябва да се придържаме към основните спецификации на устройството. По този начин ще сме сигурни, че с него можем да зареждаме личният ни електромобил.- Вид конектор
Уверете се, че купувате станция с подходящ конектор за зареждане на вашето ЕПС. Разлика в конекторите може да има ако сте закупили хибрид или електромобил внос от САЩ, където стандартът е различен и ел. колите са с конектор Тип 1 (SAE J1772). Всички станции и ЕПС предназначени за Европа са с конектор Тип 2 (IEC 62196). Правилният избор на станция, спрямо конектора на електромобила ще ви спести пари от покупката на допълнителни кабели и преходници.
- Мощност на зареждане
Кратко проучване на възможностите на бордовите зарядни на електромобилите в днешно време ще ви покаже ясно, че най-масовите коли могат да приемат AC зареждане с мощност между 7.4 и 11 kW. Тези изводи показват, че покупката на станция, която зарежда с мощност до 11 kW е напълно логичен и ценови оправдан избор.
Разбира се, трябва да сте наясно, че във високотехнологичния свят на електрическата мобилност всичко с променя много бързо и реалността след няколко години може да е напълно различна. Инсталацията на стационарна станция не се прави за няколко минути и ако бюджетът ви го позволява можете добре да обмислите евентуална покупка на станция зареждаща до 22 kW. Тя може да надхвърля възможностите на сегашното ви ЕПС, но е добра инвестиция в бъдещ план и при смяна на колата с друга.За да се възползвате от толкова бързо AC зареждане е необходимо и да захраните станцията с трифазен ток. Ако няма как да свържете станцията към трифазен ток, то инвестиция в толкова мощно устройство е безсмислена.
- Допълнителни екстри
Допълнителните екстри на станцията трябва добре да отговарят на целите на използване на устройството. В домашни условия не е необходимо станцията да може да комуникира с операторски софтуери, а ако е във вашия гараж наличието на RFID карта за достъп също губи смисъл.
И все пак, макар и вкъщи, не е излишна екстра, възможността станцията да дава информация в реално време посредством мобилно приложение за степента на зареждане, зарядната мощност и пълна информация за всички изминали зареждания. По този начин лесно можете да изчислите реалната стойност на това да зареждате електрическа кола вкъщи и как това се отразява на вашия бюджет .Мога ли да инсталирам сам станцията?Нашата препоръка в тази насока винаги ще бъде да не се опитвате да монтирате станция, ако нямате необходимите експертни познания. Зареждането е семпъл процес, който се осъществява при високи мощности, което от своя страна изисква повишено внимание и познания при инсталация. Факт е, че стационарните станции са снабдени с много защити, но това не означава, че всеки може да извърши тяхната инсталация.
Доверете вашето навлизане в света на електрическата мобилност на професионалисти и оставете на вас единствено насладата от използването на този тип автомобили. Използвайте познанията на експертите и се консултирайте с тях от какво можете да спестите пари и от какво не бива да пестите.